De vaardigheid van leerlingen verbeteren via de lessen van Leuk Leren Lezen

Het project Leuk Leren Lezen is gestart in 2019 met een aantal lezingen waarin de destijds gangbare manier van leesonderwijs werd geanalyseerd. Het gebruik van Begrijpend Leesmethodes (zie artikel) leverde niet de gewenste resultaten op, integendeel; deze manier van werken leidde zelfs tot een weerstand bij de leerlingen en lesgevenden. Deze methodes zijn voor een groot deel gebaseerd op het gebruik maken van de leesstrategieën die een geoefende lezer toepast. Om het te oefenen werd gebruik gemaakt van willekeurige teksten die niet direct in relatie stonden met het kenniscurriculum.
Kortom: Er was geen sprake van een need to read en het toepassen van strategieën die een geoefende lezer toepast kan je niet leren maar moet je oefenen. Bovendien ontbreekt de didactiek en de achtergrondkennis in de meeste methodes volledig
Op basis van het boek van Jane Oakhill: Understanding and teaching reading comprehension dus vrij vertaald: Het begrijpen en onderwijzen van leesbegrip, worden wèl de vijf voorwaarden voor leesbegrip gekoppeld aan een toepasbare didactiek met mogelijke werkvormen. Vanuit het project Leuk Leren Lezen worden wekelijks aangepaste teksten van Nieuwsbegrip met werkvormen, gebaseerd op Oakhill aangeboden.
De mogelijkheid bestaat om op scholen een presentatie aan te vragen voor een verdieping van de voorwaarden en deze te verbinden aan eigen (lees)onderwijs en curriculum.
Onder de knop contact kan je je aanmelden voor de verzendlijst van de wekelijkse lessen.